Öppet Köp & Returpolicy

Hos Maxlager erbjuder vi 90 dagars öppet köp för att du ska känna dig trygg med ditt köp. Här är vad som gäller:

Title

Senast uppdaterad: January 2025

1. Returkostnad

2. Skick vid retur

3. Hur gör du en retur?

4. Återbetalning

5. Avbryta beställning

6. Reklamation

7. Öppet köp

8. Leverans

1. Returkostnad

Vid retur debiteras en returfrakt på 79 kr samt en hanteringsavgift på 100 kr.
 

Vi använder alltid det bästa fraktpris vi får från PostNord för att hålla dina kostnader så låga som möjligt. För större och tyngre varor – exempelvis el-scootrar, kylskåp eller andra skrymmande vitvaror – tillkommer en högre returfraktkostnad som kan uppgå till över 1000 kr, beroende på beställningens vikt, volym och fraktzon.
 

Exakt returkostnad beräknas i samband med att du registrerar din retur.

2. Skick vid retur

Produkten ska returneras i samma skick som när du tog emot den.

  • För att kunna returnera en produkt måste den vara oanvänd, ha kvar alla eventuella etiketter och tillbehör samt skickas i originalförpackning.
  • Produkten får inte ha några tecken på användning. Om vi bedömer att den är använd kan ett avdrag på mellan 20 % och upp till 100 % av produktens värde göras. Alternativt kan produkten skickas tillbaka till dig – då står du för både frakten samt en hanteringsavgift enligt nedan.

Vid felaktig reklamation, där en produkt returneras som defekt men visar sig vara fullt fungerande, tas en hanteringsavgift på upp till 500 kr ut. Du står även för returfrakten tillbaka till dig i sådana fall.

3. Hur gör du en retur?

Kontakta vår kundtjänst via e-post på kundservice@maxlager.se för att få en returfraktsedel.

  1. Packa produkten noggrant för att undvika skador under returtransporten.
  2. Fäst returfraktsedeln på paketet och lämna in det hos ditt närmaste ombud.

Returadress:
Maxlager
Lodjursstråket 1, lgh 4409
417 51 Göteborg
Sverige

 

Observera att vi inte ansvarar för borttappade eller skadade paket vid retur om de inte är korrekt förpackade.

4. Återbetalning

Återbetalning sker inom 14 dagar från det att vi mottagit och godkänt din retur.

Tiden för återbetalning beror på din betalningsmetod:

  • Swish: Några timmar efter att returen godkänts.
  • Klarna: 1–5 arbetsdagar.
  • Kortbetalning: Upp till 7 arbetsdagar, beroende på din bank.

Returavgiften (79 kr) och hanteringsavgiften (100 kr) dras av från det belopp som återbetalas.

5. Avbryta Beställning

Observera att det inte är möjligt att avbryta en beställning efter att den lagts. Vårt system behandlar ordrar automatiskt direkt vid köp, inklusive skapande av fraktsedel och hantering i lagret, vilket gör att processen inte kan pausas eller stoppas.
 

Om du inte längre önskar produkten när den anlänt, gäller självklart vår returpolicy med ångerrätt och öppet köp enligt våra villkor.

6. Falsk eller Felaktig Retur/Reklamation

Vid felaktig information i samband med en retur eller reklamation debiteras en extra avgift utöver eventuell returfrakt och hanteringsavgift.

  • Reklamation
    Om du vill reklamera en vara ber vi dig att kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt med en beskrivning av felet samt eventuella bilder. Vid godkänd reklamation står vi för alla kostnader för returfrakt och återbetalning eller ersättningsvara.Vi erbjuder 3 års garanti på våra produkter. Garantin täcker fabrikationsfel men inte skador orsakade av felaktig användning, yttre påverkan eller normalt slitage.
    Läs mer om dina rättigheter vid reklamation hos Konsumentverket:
    konsumentverket.se/konsumentratt-process/reklamera-vara
     
  • Felaktig reklamation: Om en reklamation görs utan giltig anledning – till exempel om produkten returneras som defekt men visar sig fungera felfritt – tas en avgift på 500 kr ut utöver returfrakten och hanteringsavgiften på 100 kr. Vi förbehåller oss rätten att neka återbetalning och returnera produkten till dig, i sådana fall står du även för frakten tillbaka.
     
  • Felaktig reklamation: Om en reklamation görs utan giltig anledning – till exempel om produkten returneras som defekt men visar sig fungera felfritt – tas en avgift på 500 kr ut utöver returfrakten och hanteringsavgiften på 100 kr. Vi förbehåller oss rätten att neka återbetalning och returnera produkten till dig, i sådana fall står du även för frakten tillbaka.

7. Hur fungerar öppet köp?

Vi erbjuder 90 dagars öppet köp/ångerrätt så att du som kund ska känna dig helt nöjd med ditt köp. Du kan returnera din vara även om förpackningen har öppnats och produkten har testats, så länge det inte rör sig om en vara som är undantagen från öppet köp (se nedan).
 

Alla returer inom ramen för öppet köp måste ske i enlighet med våra returvillkor, inklusive kraven på att produkten returneras komplett med originalförpackning, allt tillbehör, skyddsplast och övriga förpackningsmaterial i nyskick.
 

Om produkten inte är fullt rengjord, tillbehör saknas, förbrukningsmaterial är använda eller fysisk skada finns, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift på minst 20 % för att återställa varan till nyskick. Ingen avdrag görs om produkten returneras i oförändrat skick.

Vi förbehåller oss även rätten att neka återbetalning vid öppet köp om vi bedömer att produkten har använts mer än vad som är rimligt för att testa den. I sådana fall skickas produkten tillbaka till dig – du står då för frakten. Alternativt kan en avgift på mellan 20 % och 100 % av produktens värde tas ut, beroende på slitage och återställningsbehov enligt bedömning från vårt retur- och reklamationsteam.
 

Tänk på att du ansvarar för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Se därför till att varan är väl förpackad. Den ursprungliga produktförpackningen tillsammans med skyddande inneremballage hjälper till att hålla produkten stabil under transport.

Undantag från Öppet köp.

  • Öppet köp gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller riskerar att snabbt försämras, exempelvis batterier, powerstations, bläckpatroner, minneskort och presentkort.
     
  • Hygienartiklar inom kropp-, tand- och hårvård (t.ex. rakapparater, eltandborstar, hårfön och laser permanent hårborttagning) samt hörlurar i kategorin in-ear och Bluetooth-headset omfattas inte av öppet köp om förpackningen brutits av konsumenten. Detta gäller även förseglade ljud- eller bildupptagningar samt programvara med bruten försegling.
     
  • Vid tjänster som har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen upphör öppet köp att gälla, till exempel för abonnemang inom telefoni, internet eller digital-TV. Köp som är operatörsubventionerade kan endast ångras i sin helhet, det vill säga både tjänsten och produkterna som ingick vid köptillfället.

Vid behov av andra returalternativ, vänligen kontakta oss för vidare instruktioner.

8. Leverans & förseningar

Om din beställning inte har levererats inom angiven leveranstid rekommenderar vi att du kontaktar vår kundtjänst. Det kan i vissa fall bero på att ditt paket skickats från vårt lager i Tyskland på grund av hög efterfrågan. Leveranstiden från Tyskland är vanligtvis 5–10 arbetsdagar. Observera att paket som väger över 20 kg kan ta upp till 14 arbetsdagar att leverera på grund av sin vikt.

Maxlager

Email: kundservice@maxlager.se

Öppetider: 09:00 - 18:00 mån-fre

Title

Copyright © 2025 Maxlager . All Rights Reserved.